loading...

webhostteam

سايت كامپيوتري

بازدید : 306
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

هرچي كه نياز است راجع به ۴k بدانيم



اگر شما در حال استفاده از كيفيت HD و Full HD يك خبر بد براي شما دارم در حال حاضر فرمتي با كيفيتي به مراتي بالاتر در بازار موجود است كه اگر فكر مي كنيد كيفيت HD و Full HD داراي پيكسل هاي زياد است، بايد بگم كه كاملا در اشتباه هستيد.


۴k چيست ؟

۴k چهار برابر بيشتر از فول اچ تي كيفيت و جزئيات دارد و اين يك چيز بسيار خاص براي تلويزيون هايي با اندازه ي ۵۰ اينچ به بالاست.

اندازه فرمت فول اچ تي ۱۹۲۰*۱۰۸۰ است كه در تلويزيون هاي ۴k به ۳۸۴۰*۲۱۶۰ رسيده است. و ۸۲۹۴۴۰۰ پيكسل به بالا در خود جا داده است.


چرا به آن ۴k مي گويند؟

از آنجايي كه عرض تلويزيون هاي full HD 1080 است و در ۴k تقريبا ۴۰۰۰ است يعني اين مقدار به چهار برابر رسيده اين اسم را براي آن انتخاب كردند.

television 4k ultra hd
آيا همه اين پيكسل هاي اضافي مهم است؟

اين موضوع خيلي مهم است. پيكسل بيشتر يعني اطلاعات بيشتر ، اطلاعات بيشتر يعني تصوير واضح تر ، تصوير واضح تر يعني تصوير جذاب تر ، و تصوير جذاب تر يعني لذت بردن بيشتر و لذت بردن چيزي است كه ما مي خواهيم.

هرچي كه نياز است راجع به ۴k بدانيم


پس آيا من تفاوت زيادي را حس خواهم كرد؟

ما در حال صحبت كردن راجع به يك پرش در كيفيت هستيم از SD (480) به HD (1080) و ۴K با ۱۰۸۰ پيكسل در صفحه. اما چند دليل كه ممكن است تو مثل زماني كه تلويزيون خود رو از CRT هاي قديمي به تلويزيون هاي تخت الان تغيير مي دهي احساس نكني .

زماني مردم از ۴۸۰ به ۱۰۸۰ مي روند يك احساس خوبي دارد و يك تغيير بزرگ را احساس مي كنند. اندازه صفحه بيشتر شده و كيفيت هم همين طور ولي الان از نظر اندازه تقريبا يكسان است تازه در خيلي از مدل هاي محبوب در محدوده ۴۰ اينچ تا ۷۰ اينچ در حال سقوط كردن است.

البته در دو موضوع شما مي توانيد كيفيت خوبي را احساس كنيد : ۱) تماشا كنيد محتوا و مطالب را از طريق آن ۲) به اندازه كافي به آن نزديك شويد.


به اندازه كافي به آن نزديك شويد؟

بله. فاصله خيلي مي تواند تاثير گذار در اين زمينه باشد اگر به يا داشته باشيد تحقيقاتي كه اپل بر روي شبكيه و فاصله تا صفحه انجام داده بود متوجه مي شويد.

براي تشخيص پيكسل ها بيشتر فاصله خيلي مي تواند موثر واقع شود. و اين نمودار اين را نشان مي دهد.

نمودار مقايسه سايز صفحه با فاصله بيننده از صفحه

بازدید : 366
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كورل دراو (Corel Draw)

شركت كورل كه يكي از بهترين شركت هاي توليد نرم افزارهاي گرافيكي مي باشد رقابت تنگاتنگي با شركت ادوبي دارد كه خيلي از طراحان نرم افزارهاي اين شركت را ترجيح مي دهند. نرم افزار كورل مانند ايلوستريتور يك نرم افزار برداري است كه طرح هاي آن با معادلات رياضي ساخته مي شود.

برنامه گرافيكي كورل

مزيت اين نرم افزار راحتي طراحي با آن مي باشد و مخصوصا جاهايي كه كارشان طراحي لوگو يا چاپ روي غير كاغذ است از اين نرم افزار استفاده مي كنند. البته نرم افزار هاي برداري براي كارهايي با سايز هاي بالا پركاربرد هستند زيرا اگر بخواهند تصاوير را با نرم افزارها پيكسلي بالا بياورند حجم بسيار بالا و لود بسيار سنگيني خواهند داشت.


طراحي سه بعدي ( ۳D Max )

همان طور كه از اسم اين نرم افزار مشخص است براي طراحي هاي سه بعدي استفاده مي شود. نرم افزار تري دي مكس ۳ (ds max) يكي از قدرتمند ترين نرم افزارهاي موجود در زمينه ي صنعت سه بعدي مي باشد. در زمينه هاي مختلفي از اين نرم افزار استفاده مي شود كه مي توان به موارد زير اشاره نمود.

كورل دراو (Corel Draw)


برنامه سه بعدي 3d Max

در طراحي صنعتي براي ساخت مدل و نمايش دادن يك نمونه اوليه از يك پروژه

در بازي سازي براي ساخت كاراكتر و مدل سازي حركت ها و فضا

در معماري براي طراحي داخلي مثل ساخت كابينت ميز صندلي و…

براي جلوه هاي ويژه و تصاويري هنري كه شباهتي به نقاشي دارند
قابليت هاي نرم افزار Autodesk 3DS Max:

طراحي انواع مدل هاي سه بعدي
كيفيت فوق العاده در خروجي
بهينه سازي شده براي افزايش سرعت Rendering تصاوير
وجود صدها افكت در زمينه هاي مختلف براي پويانمايي تصاوير
مناسب براي كارهاي فوق حرفه اي
امكان بهينه سازي تصاوير در هنگام گرفتن خروجي
كنترل كامل برروي انيميشن توليد شده و حركات آن
امكان مشاهده عكس العمل هاي يك كاراكتر در انيميشن
هوش مصنوعي قدرتمند در نرم افزار براي حركات كاراكترها
قابليت به هم چسباندن كاراكترها و صحنه هاي مختلف براي توليد يك انيميشن بلند
مديريت پردازش تصاوير
سازگاري خاص با تكنولوژي هاي جديد در پردازنده ها و البته پردازنده هاي گرافيكي
سازگار با فرمت هاي مختلف نظير ۳DS، AI، DDF، DEM، DWG، DXF، OBJ، PRJ، SHP، STL، TRC، VW، WRL، WRZ و …
امكان بهره گيري از انواع پلاگين ها در نرم افزار


اين ديزاين ( InDesign )

اين ديزاين كه توسط شركت ادوبي توليد شده است بي شك بهترين نرم افزار در زمينه صفحه آرايي مي باشد كه براي طراحاني كه بروشور، كاتالوگ، مجله، كتاب، سررسيد و… طراحي مي كنند بسيار پر كاربرد مي باشد.

برنامه indesign جديد

از ويژگي هاي مهم اينديزاين مي توان به توانايي بسيار بالاي آن در حروف نگاري، صفحه آرايي، ستون بندي، كادر بندي، صفحه بندي و مواردي از اين قبيل اشاره كرد.در دنياي كنوني با افزايش نشر ديجيتالي و نياز به ايجاد خروجي هاي متنوع كه در همه رسانه ها مثل تلفن هاي همراه، تبلت ها، كتاب هاي ديجيتال و رايانه هاي شخصي قابل ارائه باشد، توانايي هاي اينديزاين بيشتر به چشم مي آيد.
قابليت هاي كليدي نرم افزار :
– فراهم شدن ابزار هاي تلفيقي
– repurpose layouts آسان
– امكان مديريت بهتر لايه ها
– كنترل كامل پيكسلي بر روي طراحي و تايپوگرافي
– ايجاد صفحات زيبا و جذاب براي چاپ، تبليت ها و صفحه نمايش هاي ديگر
– و …


نتيجه گيري:

در دنياي گرافيك نرم افزار هاي متعددي وجود دارند كه در بالا گلچين بهترين هاي نرم افزار هاي گرافيكي را توضيح داديم كه ميتوانيد از سايت هاي دانلود ايراني نيز دانلود و استفاده نماييد. با تشكر از اينكه وقتتون رو در اختيار ما قرار داديد. خدا نگهدار/ اگر سوالي بود در كامنت ها در خدمتتون هستم.

بازدید : 421
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

قسمت‌هاي مختلف كادر از نظر بصري، ارزش يكساني ندارند، برخي قسمت‌ها توجه بيش‌تري را جلب مي‌كنند و به همين دليل بايد از آن‌ها استفادهٔ بيش‌تري كرد. قرار گرفتن عناصر مهم تصوير در محل برخورد خطوط افقي و عمودي كه تصوير را به سه قسمت تقسيم مي‌كنند، بيش‌ترين توجه را جلب مي‌كند.[۱۰۴] اگر طول و عرض عكس، با استفاده از خطوط فرضي به سه قسمت تقسيم شوند، اين خطوط در چهار نقطه كه به آن‌ها نقاط طلايي گفته مي‌شود يكديگر را قطع مي‌كنند و بهتر است موارد كليدي و مفهومي تصوير، بر روي اين نقاط و خطوط ثبت شود. زيرا قرار دادن سوژه روي اين نقاط تلاقي، باعث ايجاد هماهنگي و جلب توجه بيش‌تر مي‌شود.[۱۰۵]

نقطهٔ كانوني قسمتي از سوژهٔ اصلي عكس و اولين نقطه‌اي است كه نگاه بيننده را به خود جلب مي‌كند. هر عكس بايد يك نقطهٔ كانوني اصلي داشته باشد. عكس‌هايي كه يكدست هستند و هيچ قسمتي از آن‌ها گيرايي و كشش بيش‌تري نسبت به ساير بخش‌ها ندارند، معمولاً عكس‌هاي خوبي نيستند و نمي‌توانند ارتباط خوبي با بيننده برقرار كنند.[۱۰۶]

عكس مي‌تواند چند نقطهٔ كانوني فرعي هم داشته باشد تا بعد از اينكه نگاهِ بيننده متوجهٔ نقطه كانوني اصلي شد، توجه او را به سمت خود جلب كنند. همچنين، عكس بايد نگاه بيننده را هدايت كند؛ نگاه از نقطه كانوني شروع مي‌شود و با كمك خطوط راهنما به قسمت‌هاي ديگر عكس كشيده مي‌شود.[۱۰۷]

در بسياري از مناظر عناصري وجود دارند كه مي‌توانند خطوطي راهنما باشند. نرده‌ها، خط افق، درختان و بسياري ديگر از عناصر اين‌چنيني، مي‌تواند مورد استفادهٔ عكاس قرار گيرد.[۱۰۸]
انواع عكاسي

عكاسي معماري

نوشتار اصلي: عكاسي معماري
نمونه‌اي از عكاسي معماري، بناي كولوسئوم.

عكاسي معماري، شاخه‌اي از عكاسي است كه در آن از آثار معماري و ساختمان‌ها عكسبرداري مي‌شود.[۱۰۹]

در عكاسي معماري، دو فاكتور زاويه ديد و نوع لنز مهم‌اند، زيرا معمولاً آثار معماري بزرگ هستند و عكاس هم نمي‌تواند به اندازهٔ كافي از آن‌ها فاصله بگيرد؛ به همين دليل لازم است كه زاويهٔ ديد لنز زياد باشد، يعني فاصله كانوني كم باشد تا عكاس بتواند همهٔ ساختمان و بنا را در كادر جا دهد.[۱۱۰]

عكاسي اجسام بي‌جان

نوشتار اصلي: عكاسي اجسام بي‌جان

عكاسي اجسام بي‌جان شاخه‌اي از هنر عكاسي است كه به ثبت تصوير از اشياء بي‌جان و معمولاً غير متحرك و اشياء محيط پيرامون مي‌پردازد. عكاسي از اجسام بي‌جان در حقيقت جزو سبك‌هاي مشكل عكاسي محسوب مي‌شود، عكاسان اين سبك بايد توانايي نورسنجي دقيق را داشته و از ذوق تركيب‌بندي بالايي برخوردار باشند. هدف اصلي در عكاسي طبيعت بي‌جان، بيان ايده و مفهومي خاص، به ساده‌ترين و روشن‌ترين شكل ممكن است.[۱۱۱]

وجه تمايز اصلي اين سبك با سايرسبك‌ها، در حقيقت به چيدمان صحنهٔ عكس مربوط است؛ چيدمان در حقيقت همان چيدن صحنه عكس و ساختن صحنه است؛ در اين سبك، عكاسان در حقيقت بيشتر عناصر عكس را مي‌سازند تا اينكه صرفاً سرگرم عكاسي باشند.[۱۱۲]

بازدید : 366
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

به مقدار نوري كه به فيلم عكاسي يا گيرنده تصوير مي‌رسد، نوردهي گفته مي‌شود. اين مقدار تركيبي از نور موجود، عدد ديافراگم و سرعت شاتر است.[۹۵]

فوكوس

نوشتار اصلي: فوكوس

به تنظيم فاصلهٔ سوژه تا دوربين فوكوس گفته مي‌شود. اشيايي كه در فاصلهٔ فوكوس يا نزديك به آن قرار داشته باشند واضح و ساير اشياء، محو مي‌شوند.[۹۶]
تأثير سرعت فيلم بر كيفيت عكس. تصوير بالا با ايزوي ۱۰۰ و تصوير پايين با ايزوي ۱۶۰۰ گرفته شده.

فاصله كانوني

نوشتار اصلي: فاصله كانوني عدسي

فاصله كانوني، به فاصلهٔ مركز اپتيكي لنز و مركز كانوني آن گفته مي‌شود. اين فاصله معمولاً برابر با فاصله فاصله مركز اپتيكي و سنسور است و تغيير فاصله كانوني باعث افزايش و يا كاهش بزرگنمايي مي‌شود.[۹۷] هنگام افزايش بزرگنمايي روي يك شي، فاصله كانوني عوض مي‌شود و هر چه سوژه دورتر باشد فاصلهٔ كانوني بيشتر مي‌شود. در شرايط يكسان عكسي كه با فاصله كانوني كمتر گرفته شده باشد، كيفيت بهتري دارد.[۹۸]

سرعت فيلم

نوشتار اصلي: سرعت فيلم

سرعت فيلم يا ايزو عددي است كه جهت اندازه‌گيري حساسيت فيلم عكاسي يا حسگرهاي الكترونيكي استفاده مي‌شود. در دوربين آنالوگ هرچه حساسيت فيلم بيش‌تر باشد نياز به نور كمتري خواهد بود ولي كيفيت عكس‌ها نيز كاهش پيدا مي‌كند. در دوربين ديجيتال، حساسيت دوربين، مقدار تقويت خروجي حسگر را تعيين مي‌كند. هرچه خروجي بيشتر تقويت شود، نياز به نور كمتر خواهد بود ولي افزايش تقويت، باعث افزايش نويز و در نتيجه كاهش كيفيت مي‌شود.[۹۹] اين سرعت‌ها را معمولاً با اعداد ۱۰۰٬۲۰۰٬۴۰۰٬۸۰۰٬۱۶۰۰٬۳۲۰۰ نمايش مي‌دهند كه در آن عدد بزرگتر نمايانگر سرعت بالاتر است.

زاويه ديد

نوشتار اصلي: زاويه ديد

زاويهٔ ديد، زاويه‌اي است كه لنز مي‌تواند صحنهٔ روبه‌روي خود را ببيند؛ اگر خطي فرضي از لنز به دو انتهاي منظره‌اي كه ديده مي‌شود ترسيم كنيم، زاويهٔ بين اين دو خط، زاويهٔ ديد خواهد بود.[۱۰۰] زاويهٔ ديد را فاصلهٔ كانوني مشخص مي‌كند و هرچه فاصلهٔ كانوني بيشتر شود، زاويهٔ ديد كوچك‌تر و هرچه فاصلهٔ كانوني كمتر بشود، زاويهٔ ديد بزرگ‌تر مي‌شود.[۱۰۱]

عكاسي مشتمل بر دو بخش هنر و مهارت است. تركيب‌بندي از يك‌سو با مسائل زيبايي‌شناسي سر و كار دارد؛ اينكه چگونه مي‌توان تصاوير زيباتري بوجود آورد و از سوي ديگر، تركيب‌بندي مي‌تواند در بيان ايدهٔ عكاسي نيز مؤثر باشد و به عنوان مثال عكاس مي‌تواند با تركيب‌بندي مناسب، قسمت‌هاي مهم تصوير را برجسته كند و توجه بيننده را به قسمت‌هايي جلب كند كه هدف اوست. در واقع تركيب‌بندي عبارت است از قراردادن اجزاي عكس در كنار يكديگر.[۱۰۲] قسمت زيادي از عكاسي، بدون دوربين است؛ عكاس بايد بينديشد، ريزبين و نكته‌سنج باشد و از همه مهم‌تر، دغدغه داشته‌باشد و پيش از عكسبرداري، صحنه را به خوبي در ذهنش مجسم كند.[۱۰۳]

بازدید : 420
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

فلاش وسيله‌اي است كه جهت نورپردازي صحنه‌هاي تاريك و كم نور و نقاطي كه از شرايط نوري نامطلوبي برخوردارند، از آن استفاده مي‌شود.[۸۰]
يك فلاش پيشرفتهٔ شركت كانن.

فلاش يك منبع نور كوچك قابل حمل است كه مي‌تواند نوري قوي براي يك چندم ثانيه از خود بيرون دهد. فلاش‌ها معمولاً از طريق باتري يك بار مصرف يا قابل شارژ تغذيه مي‌شوند ولي بعضي از آنها را مي‌توان از طريق يك آداپتور به برق شهر نيز وصل نمود.[۸۱]

فلاش‌ها در حالت كلي، دو نوع كاربرد دارند؛ يك كاربرد آن افزايش نور محيط در زماني كه نور اصلي براي عكاسي كافي نيست يا شرايط عكاسي را سخت مي‌كند، است و كاربرد ديگر آن، اصلاح نور محيط در زماني كه نور اصلي كافي است، ولي تركيب خوبي به وجود نمي‌آورد است.[۸۲]
فيلتر
چهار نمونه فيلتر مختلف.
نوشتار اصلي: فيلتر (عكاسي)

فيلترها در عكاسي، صفحاتي از جنس شيشه، پلاستيك و يا ژلاتين با قاب فلزي و يا بدون قاب و بصورت ورقي هستند، كه در جلوي دهانهٔ لنز يا منبع نور قرار داده مي‌شوند.[۸۳][۸۴] انتهاي لنز دوربين‌هاي تك‌لنزي بازتابي، رزوه است و مي‌شود فيلتر را به آن پيچ نمود.[۸۵]

فيلترها انواع مختلفي دارند و هركدام در شرايط خاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه از آن‌ها مي‌توان به فيلتر فرابنفش (جهت جذب پرتو فرابنفش خورشيد[۸۶] و محافظ فيزيكي لنز[۸۷])، فيلتر پولارايزر (جهت تغيير در نور و تأثير بر كنتراست رنگ‌ها[۸۸]) فيلتر مادون قرمز (جهت عكاسي مادون قرمز)، فيلتر كاهنده نور (جهت كاهش شدت نور) و فيلتر اسكاي‌لايت (جهت جلوگيري از نفوذ پرتو فرابنفش) اشاره كرد.[۸۹]
پايه‌ها

سه‌پايه

يك عكاس ورزشي در حال استفاده از تك‌پايه.

سه پايهٔ عكاسي، وسيله‌اي است كه مي‌توان دوربين را روي آن نصب كرد و به كمك آن عكس گرفت. يك استفادهٔ سه‌پايه، جلوگيري از لرزش دوربين در نوردهي‌هاي زياد است. همچنين به‌وسيلهٔ سه‌پايه مي‌توان از تار شدن عكس كه بر اثر تكان‌خوردن احتمالي دوربين ايجاد مي‌شود، جلوگيري كرد.[۹۰]

تك پايه

نوشتار اصلي: تك‌پايه

تك‌پايه وسيله‌اي است كه دوربين عكاسي به آن متصل مي‌شود و لرزش را تا حدي از بين مي‌برد. از تك پايه‌ها در عكاسي حيات‌وحش، عكاسي ورزشي، عكاسي از موزه‌ها و هنگامي كه چرخش سريع دوربين در جهت افقي براي عكاسي مورد نياز است، مانند ثبت عكس‌هاي پنينگ، بيشتر استفاده مي‌شود.[۹۱]

عمق ميدان عبارت است از گستردگي محدوده‌اي كه جلوتر يا عقب‌تر از سوژهٔ اصلي، فوكوس هستند و مقدار معيني از ميدان ديد لنز كه در آن تصاوير به‌صورت كاملاً واضح ثبت مي‌شوند.[۹۲] هرچه فاصلهٔ سوژه از دوربين افزايش يابد، ديافراگم بسته تر باشد و يا لنز وايدتر باشد عمق ميدان نيز افزايش خواهد يافت.[۹۳]

تعادل سفيدي

نوشتار اصلي: تعادل رنگ سفيد

تعادل رنگ سفيد (به انگليسي: White Balance) يا تعادل رنگ عبارت است از به روند اصلاح رنگ‌ها كه در اين روند تن رنگ سفيد كه ممكن است تمايل به برخي رنگ‌هاي ديگر داشته‌باشد تبديل به سفيدِ كامل مي‌شود و ساير رنگ‌ها نيز به تناظر آن، اصلاح مي‌شوند.[۹۴]

بازدید : 380
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

فيلم عكاسي كه عمده تاريخ عكاسي مربوط به پيدايش و تكامل آن مي‌باشد، يك سطح حساس عكاسي است كه از شيشه‌هاي كلوديونِ تر شروع و تا ورق شفاف پلاستيكي كه از جنس پلي‌استر يا نيترو سلولوز يا سلولوز استات است ادامه پيدا كرده‌است. اين ورق با يكي از هاليدهاي نقره كه اكثراً برومور نقره و يك ماده ژلاتيني كه براي چسباندن نمك مورد نظر بر سطح ورقه پلاستيكي ساخته شده، بوجود مي‌آيد.

فيلم عكاسي داراي انواع گوناگوني است. از فيلم‌هاي عادي نور روز تا ريورسال‌هاي نور شب.[۶۲]
دوربين ديجيتال
يك دوربين ديجيتال شركت نيكون.
نوشتار اصلي: دوربين ديجيتال

دوربين ديجيتال يك دستگاه الكترونيكي است كه براي گرفتن عكس و ذخيرهٔ آن، به‌جاي فيلم عكاسي از حسگرهاي حساس به نور معمولاً از دستگاه جفت‌كنندهٔ بار (CCD) يا نيم‌رساناي اكسيد فلزي مكمل (CMOS) استفاده مي‌كند و تصوير گرفته شده توسط سنسور، طي چند مرحله براي استفاده به حافظهٔ دوربين فرستاده مي‌شود.[۶۳]

دوربين‌هاي ديجيتال همانند دوربين‌هاي آنالوگ داراي يك منظره‌ياب، لنز براي كانوني كردن تصوير بر روي يك وسيله حساس به نور، وسيله‌اي براي نگهداري و انتقال چند تصوير گرفته شده در دوربين و يك جعبه در بر گيرنده تمام اين تجهيزات مي‌باشد.

در دوربين ديجيتال فرايند ثبت تصوير با استفاده از حسگر تصوير در حافظه انجام مي‌گيرد و اجازه مي‌دهد كه تصاوير در شكل ديجيتال ذخيره شوند و به سرعت و بدون نياز به عمليات خاصي (نظير عمليات شيميايي بر روي فيلم) در دسترس باشند.[۶۴][۶۵]
لنز
مثالي كاربردي از رابطهٔ زاويه ديد و فاصله كانوني
نوشتار اصلي: لنز (دوربين)

لنز استوانه‌اي حاوي مجموعه‌اي از عدسي است كه نور را از خود عبور داده و به درون دوربين هدايت مي‌كند و باعث مي‌شود كه تصوير به صورت واضح بر روي فيلم عكاسي يا گيرنده تصوير منعكس شود.[۶۶][۶۷] كيفيت عكس، بيش‌تر به لنز بستگي دارد تا دوربين. لنز دوربين‌هاي كامپكت قابل تعويض نيستند، اما لنز دوربين‌هاي تك‌لنزي بازتابي (SLR) قابل‌تعويض‌اند.[۶۸]

قدرت و كيفيت لنزها به عوامل گوناگوني بستگي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها فاصله كانوني و عدد ديافراگم است. فاصله كانوني بر حسب ميليمتر است و معرف زاويه ديد لنز است. هرچه فاصله كانوني لنز كمتر باشد، لنز زاويه ديد بازتري دارد و به اصطلاح لنز، وايدتر است و هرچقدر فاصله كانوني بيش‌تر باشد زاويه ديد كوتاه‌تر خواهد بود.[۶۹][۷۰]

در دوربين‌هاي غير SLR، نمي‌توان لنز را عوض كرد و در نتيجه، بزرگنمايي لنز محدود به بزرگنمايي اوليهٔ دوربين عكاسي خواهد بود. در دوربين‌هاي SLR امكان تعويض لنز وجود دارد ولي هزينهٔ آن زياد است. روش ديگر اين است كه براي تغيير محدودهٔ بزرگنمايي و فاصله كانوني از مبدل استفاده كرد؛ مبدل‌ها انواع مختلف و كاركردهاي گوناگوني دارند.[۷۹] كه مهم‌ترين آن‌ها، مبدل‌هاي تله، حلقه گسترش فاصله كانوني و عدسي‌هاي درشت‌نما مي‌باشند.

بازدید : 409
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از خصوصياتي كه در بازاريابي دوربين‌هاي ديجيتال بر آن تأكيد مي‌شود تعداد كل پيكسل‌هاي يك دوربين است. اين رقم كه با واحد مگاپيكسل يا ميليون پيكسل شمارش مي‌شود، از راه ضرب تعداد پيكسلهاي افقي و عمودي يك سنسور محاسبه مي‌شود.[۵۴]

براي مثال، دوربيني كه حسگري داراي ۳هزار پيكسل افقي و ۲هزار پيكسل عمودي باشد، يك دوربين ۶ مگاپيكسلي خواهد بود. با وجود آنكه اين رقم در برخي موارد مي‌تواند شاخص خوبي براي مقايسه كيفيت تصوير دوربين‌هاي ديجيتال باشد، اين رقم در اكثر موارد مي‌تواند گمراه كننده نيز باشد. كيفيت نهايي يك تصوير ديجيتال مؤثر از متغيرهاي بيشتري مانند نوع سنسور، مساحت سنسور، اندازه لنزهاي ريز روي هر پيكسل و قدرت تمركز لنز مي‌باشد.[۵۵]

هيستوگرام (بافت‌نگار) به نموداري گفته مي‌شود كه فراواني عناصري كه در محور افقي آن قرار دارند را در محور عمودي نشان مي‌دهد. هيستوگرام عكس، شدت نور را، از كمترين مقدار تا بيشترين مقدار، در محور افقي و تعداد پيكسل‌هاي هركدام از آن‌ها را در محور عمودي نشان مي‌دهد.

توجه به هيستوگرام، راه بسيار خوبي براي كنترل نوردهي دوربين و تصوير بوجود آمده‌است.[۵۶]

بافت‌نگار به عنوان يك عملگر كاربردي مصطلح است و يكي از ابزارهاي مفيد و كارآمد در دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال به شمار مي‌رود.[۵۷]

عكاسي نيز همچون ديگر هنرها و علوم، نياز به ابزار و تجهيزات خاص خود دارد. برخي از ابزارها در ايجاد عكس نقش اساسي دارند و نبود آن‌ها فرايند عكسبرداري را ناممكن مي‌سازد و بعضي ديگر به عكاس كمك مي‌كنند تا علاوه بر سرعت عمل و صرفه‌جويي در زمان، تصوير بهتري را نيز ثبت كند.
دوربين آنالوگ
نوشتار اصلي: دوربين آنالوگ

دوربين آنالوگ طي ساليان طولاني از وضعيت ابتدايي خود كه همان اتاق تاريك بود، تكميل و به حالت فعلي درآمده‌است. اولين دوربين‌ها فاقد مسدودكننده و ديافراگم بودند. لنز آن دوربين‌ها كاملاً ابتدايي، و انحراف خطي شديد و سايه و يا تاريكي در گوشه‌ها داشتند. لزوم مسدود كننده از زماني احساس گرديد كه سرعت مواد حساس عكاسي (نورگيري) افزايش يافت و زمان نوردهي به كسري از ثانيه رسيد. مسدود كننده‌ها در انواع مختلفي توليد شده و براي كارهاي متعدد مورد استفاده قرار گرفتند.[۵۸][۵۹] مسدودكننده‌هاي برگي در تمامي سرعت‌هاي فلاش كارايي داشتند، ولي سرعت آنها كم بود.[۶۰]
يك مسدود كننده سطح كانوني با جهت حركت عمودي

مسدود كننده‌هاي سطح كانوني هم با وجود سرعت بالا، در ثبت تصوير از سوژه‌هاي متحرك، بسته به جهت حركت پره‌ها (افقي يا عمودي) تصوير را دچار اعوجاج مي‌كردند. با ورود عكاسي به جامعه و دنياي خبر و ورزش، طلب براي سرعت‌هاي بالاي مسدود كننده، براي ثبت وقايع سريع افزايش يافت. سرانجام كارخانه مينولتا در سال ۱۹۹۸ دوربين ماكسيوم ۹ خود را با سرعت مسدود كننده ۱/۱۲۰۰۰ ثانيه به جهان معرفي كرد، كه خود انقلابي در اين زمينه محسوب مي‌شود.[۶۱]

بازدید : 416
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


ظهور فيلم رنگي از نظر دما به مراتب حساس‌تر از ظهور فيلم سياه و سفيد است؟ با وجود لايه‌هاي حساس به رنگ در پايه اين فيلم‌ها، تغييرات جزئي دما در حد نصف درجه سانتي‌گراد باعث بروز اعوجاج رنگ خواهد شد. در سيستم ظهور فيلم رنگي دما بصورت اتوماتيك بوسيله دستگاه ظهور تنظيم و ثابت نگه داشته مي‌شود. با ظهور مداوم، كه در لابراتوارهاي بزرگ انجام مي‌گيرد، ثابت نگه داشتن قدرت احياكنندگي داروي ظهور اهميت بسزايي دارد. اين كار معمولاً با داروهاي تقويتي كه با علامت R مشخص مي‌شوند، صورت مي‌گيرد. داروهاي تقويتي را بر حسب سانتيمتر مربع از ظهورهاي صورت گرفته به داروي اصلي مي‌افزايند.
در ظهور ريورسال رنگي، بر خلاف ريورسال سياه و سفيد مرحله نوردهي مجدد در كار نيست. ظهور دوم بلافاصله بعد از بليچ صورت مي‌گيرد. پايه فيلم ريورسال رنگي نيز بر خلاف ساير فيلم‌هاي رنگي (نور روز و نور شب) شفاف است.[۵۰]

داروهاي ظهور ريورسال رنگي، قبلاً انواع متفاوتي داشتند و ظهور آنها فقط در كارخانه سازنده آن امكان داشت. در بستهٔ هر فيلم ريورسال، يك پاكت به آدرس كارخانهٔ سازنده آن فيلم وجود داشت كه هزينه پستي آن نيز توسط خود كارخانه تقبل شده بود. بعد از نوردهي فيلم داخل آن پاكت قرار داده شده و ارسال مي‌گرديد. كارخانه، فيلم را ظاهر و به آدرس عكاس ارسال مي‌نمود.

استفاده همه‌گير فيلم‌هاي ريورسال موجب بوجود آمدن داروي واحدي به نام ئي-۶ گرديد. فعلاً تقريباً تمامي فيلم‌هاي ريورسال رنگي با اين دارو قابل ظهور هستند.[۵۱]

عكاسي ديجيتال به فرايند ثبت تصاوير به وسيلهٔ دريافت و ثبت نور بر روي سطح حساس به نور سنسور الكترونيكي گفته مي‌شود. الگوهاي نوري بازتابيده شده يا ساطع شده از اشياء بر روي سطح حساس به نور سنسور تأثير مي‌گذارد و باعث ثبت تصاوير مي‌گردد.

آساني نسبي استفاده، سرعت بالاي بازديد، انتقال و چاپ و نيز در بسياري از موارد، كيفيت برتر، تعدادي از ويژگي‌هاي متمايزكنندهٔ عكاسي ديجيتال هستند.[۵۲]
نحوهٔ عملكرد الگوي باير.

در عكاسي ديجيتال، سنسور (حسگر) وظيفهٔ ثبت تصوير را برعهده دارد و هيچ‌كدام از سنسورها بصورت مستقيم قادر به شناسايي رنگ‌ها نيستند و فقط مي‌توانند شدت روشنايي نور را ثبت كنند. هر سنسور از ميليون‌ها سنسور ريز حساس به نور تشكيل شده و هركدام از اين حسگرهاي ريز غالباً يك پيكسل از عكس نهايي را ثبت مي‌كند. سازندگان اين سنسورها با قرار دادن فيلترهاي سرخ، سبز و آبي (رنگ‌هاي اوليه) روي تك تك آنها با استفاده از الگوهايي مانند الگوي باير[پانويس ۱۸] مي‌توانند به پردازشگرهاي دوربين قابليت آن را بدهند كه با كمك الگوريتم‌هاي درون‌يابي (اينترپوليشن) و مقايسه ارقام ثبت شده توسط ريز سنسورهاي مجاور، رنگ واقعي هر پيكسل را حدس بزنند. دوربين‌هايي كه قابليت ذخيرهٔ عكس را بصورت خام[پانويس ۱۹] دارا هستند، اجازه مي‌دهند كه اين بخش نهايي شناسايي رنگ‌ها روي رايانه شخصي انجام شود و اين به كاربران اجازه مي‌دهد كه آزادي بيشتري در ويرايش عكس نهايي داشته باشند.[۵۳]

بازدید : 411
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

براي به‌دست‌آوردن بهترين نتيجه، در عكاسي آنالوگ، بايد تمامي تدبيرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و كنتراست را قبل از نوردهي انجام داد. چون تقريباً بعد از نوردهي و ظهور فيلم، در اين خصوص كار زيادي نمي‌شود انجام داد. هر چند روش‌هايي در كارهاي تاريكخانه‌اي متداول مي‌باشد، ولي چون پايه ثابت است، اين تغييرات هم جزئي خواهد بود.[۴۰]

ظهور در عكاسي به معناي مواجهه دادن فيلم عكاسي يا كاغذ عكاسي با مواد شيميايي است كه باعث تبديل شدن فيلم به يك تصوير منفي (نگاتيو) يا مثبت (اسلايد)، و يا كاغذ به تصوير عكس مي‌شود. اين اولين مرحلهٔ ظهور در مورد فيلم و كاغذ است. هدف از ظهور اين است كه تصوير موقتي كه روي فيلم يا كاغذ عكاسي نقش بسته را تبديل به يك تصوير دائم، قابل ديده شدن، و غير حساس به نور بكند. توقف، ثبوت و شست‌وشو، مراحل بعدي به‌دست‌آوريِ تصوير ثابت است.[۴۱]

ظهور فيلم سياه و سفيد

شخصي در حال ظهور يك عكس سياه و سفيد.
نوشتار اصلي: ظهور فيلم سياه و سفيد

در ظهور فيلم عكاسي، چه سياه و سفيد، چه رنگي، كه يك احياء شيميايي است، ذرات نورديده برميد نقره به فلز نقره سياه متاليك تبديل شده و نگاتيو را بوجود مي‌آورند.[۴۲][۴۳][۴۴] نتيجهٔ به‌دست‌آمده از ظهور را، از آن جهت نگاتيو مي‌نامند كه با صحنهٔ عكاسي رابطه عكس دارد. يعني قسمت‌هايي از صحنه عكاسي كه روشن هستند، در نتيجهٔ به‌دست‌آمده از ظهور، تيره ثبت مي‌شوند و بالعكس.[۴۵] چاپ تماسي يا آگرانديسوري نگاتيو بر روي كاغذ عكاسيِ نگاتيو، نتيجه مثبت به‌دست مي‌دهد.[۴۶]
ظهور ريورسال، براي به‌دست‌آوردن نتيجهٔ مثبت (پزيتيو) اجرا مي‌شود.[۴۷][۴۸] معمولاً حاصل كار اين نوع ظهور را اسلايد مي‌نامند.
در بين مراحل ظهور ريورسال سياه سفيد يك مرحله نور دادن وجود دارد. براي اينكه اين مرحله بصورت كامل و عاري عيب و نقص صورت بگيرد، قرقره تانكهاي ظهور بايد كاملاً شيشه‌اي باشد، تا سايه بوجود آمده از آن باعث خراب شدن نتيجه نگردد.[۴۹]

بازدید : 402
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تئوري عكس رنگي سه‌رنگ، توسط جيمز كلرك ماكسول[پانويس ۱۴] فيزيكدان انگليسي در سال ۱۸۵۵ پيشنهاد شده بود. برپايهٔ نظريهٔ او، نور مرئي از سه رنگ اساسي قرمز، سبز و آبي، تشكيل شده‌است. پس فيلمي از سه لايه ساخت كه هر لايهٔ آن نسبت به يكي از سه رنگ‌هاي اوليه حساس بود و توانست نخستين عكس رنگي را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.[۳۱]

بالاخره در سال ۱۸۷۴، يك شركت انگليسي اولين شيشه‌هاي خشك عكاسي را به بازار عرضه كرد و عكاسي جنبهٔ عملي به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زيادي شيشه، از لحاظ سنگيني و شكنندگي، يكي از مشكلات پيش روي بود تا اينكه در سال ۱۸۷۱ ريچارد مادوكس،[پانويس ۱۵] فيزيكدان و عكاس انگليسي با ابداع فيلم عكاسي ژلاتيني، زمان عكسبرداري را كوتاه كرد و جابه‌جايي فيلم‌هاي عكاسي را راحت نمود كه نقطهٔ عطفي در تاريخ عكاسي محسوب مي‌شود.[۳۲]
يك فيلم رول.

جورج ايستمن[پانويس ۱۶] آمريكايي در سال ۱۸۸۴ ميلادي فيلم رول را كه فيلمي از جنس پلاستيك آغشته به امولسيون ژلاتيني است را ابداع كرد و با ساخت دوربين جعبه‌اي در سال ۱۸۸۸، عكاسي را براي مردم عادي مقرون به صرفه نمود و تحول مهمي در عكاسي ايجاد كرد؛ شعار تبليغاتي كمپاني كداك براي دوربين‌هايش چنين بود كه «شما دكمه را فشار دهيد، بقيه‌اش را ما انجام مي‌دهيم.»[۳۳]
عكس ديجيتال از سفر آپولو ۱۱.

در نوامبر ۱۹۴۸ ادوين لند[پانويس ۱۷] نوعي دوربين آنالوگ ظهور فيلم فوري موسوم به دوربين پولارويد را اختراع كرد[۳۴] كه بلافاصله پس از عكسبرداري، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عكس را پرينت مي‌كردند و عكس گرفته‌شده يك دقيقه بعد[۳۵] و در مدل‌هاي جديدتر تا چند ثانيه بعد، قابل رويت بود.[۳۶]تصاوير ديجيتال در دههٔ ۱۹۶۰ ميلادي و در جريان پياده‌كردن انسان در ماه، تكامل پيدا كرد. دستگاه‌هاي گيرندهٔ امواج آنالوگ، اطلاعاتي كه در مورد عكس از فضا ارسال مي‌شد را بسيار دشوار دريافت مي‌كردند. با ديجيتاليزه سيگنالها و تقويت آن‌ها، پارازيتها حذف مي‌شدند و تصاوير واضح به‌دست مي‌آمد.[۳۷]

پيدايش عكاسي و رواج روش‌هاي گوناگون اين فن در ايران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجوديت عكاسي در فرانسه روي داده‌است. اختراعات و انواع ابزار و تجهيزات عكاسي دو تا سه سال پس از اينكه به بازار مي‌آمد بطور هديه به‌دست پادشاه ايران مي‌رسيد.[۳۸] نخستين دستگاه‌هاي عكاسي به روش داگرئوتايپ، به درخواست محمد شاه قاجار از كشورهاي روسيه و انگليس به دربارِ ايران وارد شد و در اواسط دسامبر سال ۱۸۴۲ ميلادي (پايان آذر سال ۱۲۲۱ خورشيدي) نخستين عكسبرداري در ايران انجام گرفت.[۳۹]

هر چند از اول، عكاسي بر پايه آنالوگ بنا شده بود، ولي اين صفت، بعد از ظهور عكاسي ديجيتال و بخاطر ايجاد وجه تمايز به اين نوع عكاسي اضافه گرديد. در اين سيستم چنانچه در بخش تاريخ عكاسي بصورت مفصل آمده‌است، تلاش‌هاي زيادي براي ثبت و ثابت‌سازي تصوير صورت گرفته‌است. از شيشه‌هاي خيس كلوديوني، شيشه خشكي كه انگليسي‌ها آن را ابداع كردند و بالاخره فيلم ژلاتيني كه بوسيله ريچارد مادوكس وارد دنياي عكاسي شدند، همه و همه جزو تلاش‌هاي بشر براي ثبت تصوير بوده‌است.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 133
  • بازدید کلی : 6067
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه